1927 йилда Узбекистон усталарининг энг яхши ижод намуналари кургазмаси ташкил килинган эди. Сунг бу доимий
кургазмага айлантирилиб, "Узбекистон халк хужалиги кургазмаси" номини олди. Кургазмага куйилган экспонатлар
йилма-йил йигилиб борди.
Шу билан бирга илгариги даврларда тайёрланган, кулда тикилган кашталар, дуппилар, заргарлик буюмлари, гиламлар ва
шунга ухшаш халк амалий санъати намуналари хам сотиб олинди. Ана шу тупланган халк амалий санъат асарлари
1937 йилнинг 7 июлида Тошкентда очилган "Хунармандчилик музейи" да намойиш этила бошланди.
1960 йилда музей "Узбекистон амалий санъати доимий кургазмаси" номини олди.
1997 йилда собик кургазма Узбекистон Республикаси Маданият ишлари вазирлиги тасарруфига утказилди ва
"Давлат Амалий санъат музейи" макомига эга булди.
Бугунги кунда музей хазинасида XIX асрнинг биринчи ярмидан то хозирги кунларимизгача булган даврни камраб олган
кули гул усталар томонидан яратилган бебахо амалий санъат дурдоналари йигилган.
Музейнинг курилишиги
1942 йил
|
|
Музейнинг курилишиги
1942 йил
|
Музей хазинасида сакланаётган халк амалий санъат асарларини бадиий жихатдан уч гурухга булиш мумкин. Биринчидан, бу кадимий анъаналар асосида яратилган, хар бир худуд ичидаги узига хослигини акс эттирган мактабларга оид амалий санъат асарлари; Иккинчидан, ХХ асрнинг иккинчи ярмидан бошлаб, халк усталари анъанавий услубини йукотмаган холда уни уз ижодий хофизаси билан ривожлантириб, янада бадиий безак билан бойитиб яратилган асарлардир. Учинчи гурух эса, бугунги кун амалий санъат тараккиётидан келиб чикиб, ранг-баранг турфа накшлар билан безатилиб, замонавий санъат талаблари даражасидаги етук асарлардан иборат.
Музей захирасида тупланган буюмлар 20 номдаги коллекцияга ажратилиб сакланади ва шу турлар буйича экспозицияларда намойиш килинади.
Узбек халки узининг кадимий амалий санъати билан жахонга машхурдир. Зеби зийнатли буюмлар ясаш санъати халкимиз ижодининг энг кадимийларидан хисобланади. Бу нодир халк бадиий хунармандчилиги намуналарини меъморий ёдгорликлар, ганч, ёгоч уймакорлиги, наккошликда, шунингдек, мисгарлик, заргарлик, кулолчилик, гиламдузлик, ипак ва ип газламачилиги, зардузлик, каштачилик ва унлаб бошка амалий санъат турларида уз намуналарини саклаб колган. Бугунги кунда юксак ва ноёб санъат дурдоналари даражасига кутарилган бу бебахо меросимиз музейларимизда сакланиб келинмокда.
Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримов "Биз халкни номи билан эмас, балки маданияти, маънавияти оркали биламиз, тарихининг тагтомирларигача назар ташлаймиз"деб бежиз уктирмаган эди.
Дархакикат, Республикамиз музейлари хазиналарида
сакланаётган моддий ва маънавий маданиятимиз бебахо
ёдгорликлари бизнинг ким булганлигимизни намоён этувчи
нодир гувохлардир. Мустакиллигимиз йилларида
республикамиз музейлари фаолиятини тубдан яхшилашга
алохида эътибор каратилмокда.
Музейлар фаолиятини яхшилаш чора тадбирлари тугрисида 1994 ва 1998 йилларда Вазирлар Махкамасининг иккита карори кабул килинганлиги, "узбекмузей" жамгармаси тузилганлиги, Тошкентда узбекистон тарихи давлат музейи, Темурийлар тарихи давлат музейи, "Катагон курбонлари хотираси", Термизда археология музейлари ташкил этилганлиги бунинг яккол ифодасидир. узбекистон Республикаси Президентининг 1998 йил 12 январдаги "Музейлар фаолиятини тубдан яхшилаш ва такомиллаштириш тугрисда"ги Фармонида "узбекистон худудида кадимдан шаклланган музейлар тизимини янада такомиллаштириш, уларнинг халк маънавийахлокий камолотида тутган урнини ошириш, музей фондларида сакланиб келинаётган халкимиз бой тарихини, мустакиллигимиз одимларини акс эттирувчи ноёб, нодир экспонатларни авайлаб асраш, урганиш, бойитиб бориш, дунёга олиб чикиш ва таргиб килиш, улардан халкимиз онгида миллий гурур ва ифтихор, истиклол ва Ватанга садокат туйгуларини кучайтириш йулида кенг фойдаланиш" зарурлиги курсатиб утилади.
Республика Давлат Амалий санъат музейида миллий маданиятимизнинг узвий кисми булган халк амалий санъатининг энг ноёб ёдгорликлари сакланади. Музей экспозицияларида халк амалий санъатининг 50 дан ортик тури намойиш этиб келинмокда.
Маълумки, узбекистон худудида асрлар давомида халк бадиий хунармандчилигининг узига хос йирик марказлари шаклланган. хар бир худуд узининг бадиий безак санъати билан бошкалардан ажралиб турган. Хусусан, Чуст дупписи, пичоги, Риштон узининг ложувард сопол идишлари, Маргилон камалак товланма атласи, Бухоро зардузлиги, Шахрихон пичокчилиги билан маълуму машхурдир.
Музей залларида сайр этар экансиз, инсон кули билан яратилган мужизаларни, бетакрор санъат нафислигини куриб, оламолам завк оласиз.
Музей уз хазинасида сакланаётган 7 мингдан ортик халк амалий санъати нодир асарларининг хаммасини бир йула экспозициясида намойиш килиш имконига эга эмас. Бу бой миллий маданий
|
|
|
Музей уз хазинасида сакланаётган 7 мингдан ортик халк амалий санъати нодир асарларининг хаммасини бир
йула экспозициясида намойиш
килиш имконига эга эмас |
|
|
|
Тошкентлик усталар
Тошпўлат Арслонкулов
|
|
|
|
Музей залларида сайр этар экансиз, инсон кули билан яратилган мужизаларни, бетакрор санъат нафислигини куриб, олам-олам завк оласиз |
|
|
|
Марказий зални жанубий
томонидаги камин ва
сопол буюмлар экспозицияси
|
|
|
|
Музей экспозицияларида халк
амалий санъатининг 50 дан
ортик тури намойиш
этиб келинмокда |
|
|
|
Хозир бузилиб кетган музейни орка томонидаги хужалик учун ажратилган бинолар. 1941 йилгача
|
|
|
|